"Toužil jsem prospěti vědě a vlasti své."
Dr. Emil Holub


Učitelé v Bratislavě a Londýně

Co je to stínování? V Příručce pro žadatele a příjemce výzvy č. 56 OPVK se o stínování píše toto: „Profesní rozvoj pedagogů cizích jazyků, matematiky, přírodovědných a technických předmětů (včetně ICT) v podobě stínování (shadowing) na partnerských školách v zahraničí či jiných relevantních organizacích v zahraničí navázaných na školní vzdělávací program. Jedná se o krátkodobou stáž v délce minimálně 5 pracovních dní (bez cesty) sestávající z pozorování metod a postupů zavedených na přijímající organizaci a jejich možného vyzkoušení v praxi." To je asi tak všechno, co jsme o stážích formou stínování věděli na konci minulého školního roku. Jak to nakonec dopadlo?

Stáž v Bratislavě

Ve dnech 18. – 23. října jsme se s kolegyní Mgr. Jitkou Valáškovou v rámci Výzvy č. 56 z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost zúčastnily klíčové aktivity Stínování pro pedagogy matematiky a přírodovědných předmětů. Za cíl naší stáže jsme vybraly bratislavské gymnázium známé jako GAMČA (Gymnázium, Grösslingová). Toto gymnázium poskytuje osmileté studium s matematickým zaměřením a čtyřleté studium s matematickým a všeobecným zaměřením. Věnuje se rozvoji talentovaných žáků nejen v běžných hodinách, ale i pomocí vrcholových družstev či různých seminářů. Studenti zmíněného gymnázia každoročně dosahují výborných výsledků v soutěžích na národní i mezinárodní úrovni. Během stáže jsme zde kromě klasických hodin matematiky navštívily speciální vyučovací hodiny Matematického modelování, kde nám byla představena Hejného metoda, jejíž autor na tomto gymnáziu v minulosti působil. Do mnohých hodin jsme se mohly aktivně zapojit, za což našim milým slovenským kolegům velmi děkujeme. Neskončily jsme však pouze u matematiky, nahlédly jsme rovněž do hodin zeměpisu a fyziky. K dispozici nám byl i školní vzdělávací program, kde jsme mohly porovnat např. počty hodin jednotlivých předmětů i vzdělávací obsah a odhalily jsme tak mnohé odlišnosti. O spoustu informací a vlastní zkušenosti se s námi podělilo nejen vedení školy, ale i mnoho vyučujících, kteří nám ochotně věnovali část ze svého volného času. V rámci Stínování jsme tu měly možnost seznámit se i s kolegou z Gymnázia v Nymburku a domluvit se na další případné spolupráci. Kromě času, který jsme strávily ve škole, jsme neopomněly navštívit Bratislavský hrad, Staré Město, Přírodovědné muzeum ani nejvyšší bratislavskou stavbu – televizní věž Kamzík. Těchto pár dní v jiném školním prostředí je pro nás významnou zkušeností a zároveň obrovskou inspirací. Na závěr nezbývá než poděkovat za tuto skvělou příležitost všem, kteří nám pomohli tuto stáž absolvovat.

Mgr. Veronika Rožková


Natural History Museum

Londýnské Natural History Museum je právem považováno za jednu z nejvýznamnějších institucí svého druhu na světě. V květnu letošního roku, v době, kdy jsme sepisovali žádost o poskytnutí dotací v rámci Výzvy 56 OPVK jsem se shodou okolností nacházel v Londýně. Během prohlídky expozice fosilií mořských obratlovců ve zmíněném muzeu jsem dostal na první pohled bláznivý nápad – zjistit, zda je možné v muzeu absolvovat týdenní stáž. S vědomím, že je to beznadějné jsem se šel zeptat. Odpověď mě však šokovala. O čtyři měsíce později jsem se do Londýna vrátil. V muzeu jsem strávil šest nezapomenutelných dní. Většinu času jsem působil jako „science educator" v nenápadné místnosti v přízemí muzea. Investigate Centre, jak se mé působiště oficiálně jmenovalo, se od ostatních částí liší jednou důležitou věcí. Na všechny exponáty je dovoleno sahat. Lebka pandy, obratel dinosaura, šestimetrová kůže krajty, krunýř mořské želvy, žraločí čelisti a stovky dalších zajímavých věcí slouží jako pomůcky pro výuku. Každý den se zde střídají školní výpravy, pro které je připraven program, během kterého se učí základům vědeckých pracovních postupů. Velmi neobvyklé pro mě bylo setkání s londýnskými studenty a jejich učiteli. Nevím, zda slovo „multikulturní" dostatečně vystihuje skutečnost. Setkání se školní třídou, kde jsou namícháni Angličané, Indové, Poláci, Pákistánci, Nigerijci a Číňané v doprovodu zahalené učitelky, ze které jsou vidět pouze tmavé oči, není v Londýně nic neobvyklého. Během týdne jsem měl možnost se zúčastnit celé řady různě zaměřených programů. Pracovníci muzea mi také umožnili nahlédnout do zákulisí. Mohl jsem tak vidět například typové exempláře několika druhů živočichů, které na své cestě kolem světa shromáždil samotný Charles Darwin nebo největší v současnosti známý exemplář krakatice obrovské. Zajímavé bylo i setkání s Danem Wormaldem, který stál u zrodu Investigate Centre a mimo jiné má na starosti odbornou přípravu zaměstnanců. Přestože můj program v muzeu byl velmi nabitý, měl jsem možnost vidět i celou řadu dalších míst v Londýně. Za zmínku určitě stojí Science Museum, Royal Geographical Society, Fulham, kde jsem absolvoval závod na 10 km nebo Covent Garden, kde jsem se setkal se studenty našeho gymnázia. Stejně jako kolegyně, které absolvovaly svou stáž v Bratislavě, mohu říci, že týdenní působení v Natural History Museum bylo úžasnou zkušeností, obrovskou inspirací a životním zážitkem. I já touto cestou děkuji všem, kteří mi pomohli s realizací stáže.

Mgr. Marek Janů

11.11.2015 / Mgr. Veronika Rožková, Mgr. Marek Janů
zpětarchiv
 
© 2015 | Gymnázium Dr. Emila Holuba
tvorba webových stránek: logo-mima